Siirry sisältöön

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta

Kymenlaakson hyvinvointialue

Asiakasneuvonta ja-ohjaus on mielenterveys- ja päihdepalvelujen matalan kynnyksen palvelua, jossa saat tietoa mielenterveys- ja päihdepalveluista. Voit ottaa yhteyttä itseäsi tai läheistäsi koskevissa kysymyksissä. Tarvittaessa sinulle tai läheisellesi (hänen luvallaan) tehdään puhelimessa hoidon tarpeen arviointi. Arvioinnin perusteella hoitotyön ammattilainen ohjaa sinut tai läheisesi oikeaan palveluun.

Asiakasneuvontaan ja -ohjaukseen voit soittaa myös nimettömänä. Hoidon tarpeen arviointia tehdessä hoitaja tarvitsee yhteydenottajan henkilötiedot.

Mikäli olet jo asiakkaana mielenterveys- ja päihdepalveluissa, ota yhteys omaan hoitopaikkaasi resepti-, ajanvaraus- ja ajan peruutus -asioissa.

Hätätilanteessa ota yhteys päivystykseen tai hätänumeroon (112).

Sivun sisältö
Maksullisuus: Palvelu on maksuton
Alue: Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää, Virolahti
Palvelun kieli: Suomi

Toimi näin

nnn

Kenelle ja millä ehdoin

Millä ehdoilla esim. ikäraja?

Yhteystiedot

verkkoasiointi

KymenHVA mobiili

KymenHVA mobiili -sovellus kokoaa hyvinvointialueen palveluihin liittyvät tiedot yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löytyvät tärkeimmät yhteystiedot ja pikalinkit palveluihin, ajankohtaiset uutiset, virtuaalimallinnukset sairaaloistamme, sekä reittiopas, joka toimii apunasi, jos olet matkustamassa toimipisteisiimme bussilla. Sovelluksen hakutoiminnossa auttaa chatbot, joka tarjoaa vastauksia moniin kysymyksiin ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin eri verkkopalveluihin.

Sovelluksen käyttö ei edellytä vahvaa tunnistautumista, eikä sovellus kerää tai tallenna henkilötietoja tai sijaintiin ja liikkumiseen liittyviä tietoja.

Palveluajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
verkkoasiointi

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatissa voit keskustella nimettömästi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, jos on huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä, päihteidenkäytöstä tai rahapelaamisesta. Yleistä neuvontaa voidaan antaa nimettömästi, mutta hoidontarpeen arviota varten täytyy tunnistautua, esim. pankkitunnuksilla. Chat on avoinna arkisin klo 7 -18.

Mikäli tarvitset hoidon tarpeen arvion, niin toimi näin

  • täytä terapianavigaattori www.terapianavigaattori.fi ja ota saamasi koodi talteen.
  • ota yhteys Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin kautta

Koodin avulla ammattilainen pääsee kanssasi käymään vastauksiasi lävitse. Tämä auttaa suunnittelemaan sinulle parhaiten soveltuvan hoidon. Terapianavigaattori ei vaadi tunnistautumista. Koodi on voimassa kuukauden.

Palveluajat
Ma–pe 07:00–18:00
puhelinasiointi

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta

Mikäli oman tai läheisesi mielenterveyden tilanne tai päihteiden käyttö askarruttaa sinua, ota ensin yhteyttä mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvontaan. Kartoitusta ja hoidontarpeenarviota nopeuttaa, kun täytät terapianavigaattorin osoitteessa terapianavigaattori.fi. Ota saamasi koodi talteen. Terapianavigaattorin täyttämisen jälkeen ota yhteys neuvontaan arkisin klo 7 - 18 puhelimitse tai chatillä. Chat löytyy osoitteesta kymenhva.fi. Tarjoamme apua ja tukea sekä tarvittaessa ohjaamme sinut tilanteeseesi parhaiten sopivan palvelun piiriin.

Ajanperuutus
+358 45 7395 9144
Palveluajat
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta
Ma–pe 07:00–18:00
lisätietoja

Terapianavigaattori

Terapianavigaattori kokoaa tietoja, joita terveydenhuollon yksikkö tarvitsee ohjatakseen asiakkaan sopivaan psykososiaaliseen hoitoon. Se on tarkoitettu ihmisille, jotka ovat halukkaita käsittelemään vaikeuksiaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sekä saamaan niihin ohjeita ja terapeuttista tukea.

Tietojen avulla voidaan nopeuttaa sopivaan hoitoon ohjaamista. Terapianavigaattori on kehitetty osana yo-sairaaloiden Terapiat etulinjaan -yhteiskehittämishanketta ja sitä käytetään osana terveydenhuollon hoidon tarpeen arviota monilla alueilla Suomessa.