Kansalaisneuvonta
Digi- ja väestötietovirasto
Kansalaisneuvonta on julkisen hallinnon neuvontapalvelu, joka auttaa sinua löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiasi hoitamiseen. Saat Kansalaisneuvonnasta tukea sähköiseen asiointiin ja vastauksia julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin.
Kansalaisneuvonta opastaa sinua myös Suomi.fi-palveluiden käytössä.
Jokainen viranomainen vastaa omien palveluidensa sisältöä, asiointia sekä lomakkeiden ja sähköisten asiointipalveluiden toimintahäiriöitä koskevasta neuvonnasta. Kansalaisneuvonnan kautta et voi laittaa asioita vireille tai tiedustella yksityiskohtia asioinnin etenemisestä.
Toimi näin
Voit ottaa Kansalaisneuvontaan yhteyttä puhelimitse, verkkosivujen chat-kanavalla tai etäyhteydellä.
Yhteystiedot
Kansalaisneuvonnan chat
Kansalaisneuvonnan chatin kautta voit esittää kysymyksen Kansalaisneuvonnan palveluneuvojalle. Chat aukeaa Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.
Palveluajat
Kansalaisneuvonnan puhelinpalvelu
Voit ottaa Kansalaisneuvontaan yhteyttä puhelimitse. Puhelinpalvelu toimii myös ulkomailta käsin.
Palveluajat
Kansalaisneuvonnan tekstiviestipalvelu
Voit lähettää kysymyksen tai palautteen Kansalaisneuvonnalle tekstiviestinä. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu etenkin erityisryhmille, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaisille. Tekstiviestinä saat neuvontaa, jos olet Suomessa ja käytössäsi on suomalainen matkapuhelinliittymä.
Palveluajat
Kansalaisneuvonnan verkkosivut
Verkkosivulla saat lisätietoa palvelusta ja yhteydenottotavoista.