Ikääntyneen hyvinvoinnin edistäminen
Kymenlaakson hyvinvointialue
Yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa tarjoaa hyvinvointia edistävä keskustelu sinulle 65 vuotta täyttänyt, joka et ole säännöllisen sosiaalipalvelun piirissä. Saat tukea oman hyvinvointisi edistämiseen, tulevaisuutesi suunnitteluun ja tietoa palveluista ennakolta. Keskustelun sisältö käsittelee esimerkiksi asumista, hyvinvointia, toimintakykyä ja arjen sujuvuutta. Keskustelu sopii myös silloin, jos sinulla on huoli omasta pärjäämisestäsi, mutta ei vielä selkeää palvelun tarvetta.
Keskustelu käydään luottamuksellisesti puhelimitse ja tarvittaessa kotikäynnillä. Palvelu on maksuton.
Hyvinvointialueen sosiaalipalveluiden ennaltaehkäisevät palvelut tarjoavat neuvontaa ja ohjausta hyvinvointiin liittyvissä asioissa esimerkiksi eri tilaisuuksissa tai yksilöllisesti. Neuvonta ja ohjaus toteutetaan usein tiiviissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa esim. kuntien ja muiden toimijoiden kohtaamispaikoissa.
Toimi näin
Voit varata ajan hyvinvointia edistävään keskusteluun soittamalla ajanvarausnumeroon tai varaamalla ajan sähköisen asioinnin kautta.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on kohdennettu pääsääntöisesti 65 vuotta täyttäneille kymenlaaksolaisille.
Yhteystiedot
KymenHVA mobiili
KymenHVA mobiili -sovellus kokoaa hyvinvointialueen palveluihin liittyvät tiedot yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löytyvät tärkeimmät yhteystiedot ja pikalinkit palveluihin, ajankohtaiset uutiset, virtuaalimallinnukset sairaaloistamme, sekä reittiopas, joka toimii apunasi, jos olet matkustamassa toimipisteisiimme bussilla. Sovelluksen hakutoiminnossa auttaa chatbot, joka tarjoaa vastauksia moniin kysymyksiin ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin eri verkkopalveluihin.
Sovelluksen käyttö ei edellytä vahvaa tunnistautumista, eikä sovellus kerää tai tallenna henkilötietoja tai sijaintiin ja liikkumiseen liittyviä tietoja.
Sähköinen ajanvaraus
Ajanvarauspalvelusta voi varata aikoja Kymenlaakson sote-palveluihin.
Ajat voivat olla
- vapaasti varattavia aikoja
- erilaisia ryhmäaikoja
- ajanvarausoikeudellisia aikoja, joihin ammattilainen on antanut ajanvarausoikeuden.
Ajanvarauspalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisella tunnistautumisvälineellä joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelun käyttö on tarkoitettu Kymenlaaksolaisille sekä heille, jotka ovat valinneet Kymenlaakson palvelupaikakseen. Palvelun käyttö ei ole mahdollista heille, joilla on voimassa oleva turvakieltoa.
Palveluun kirjautuminen tapahtuu Kymenlaakson hyvinvointialueen sivujen yläreunasta Kirjaudu Asiointipalveluun. Ensimmäisellä kerralla tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot sekä valita, millä tavoin haluaa saada herätteen asiointipalveluun tulleesta uudesta viestistä.
Ajanvarauksessa on käytössä Suomi.fi valtuudet, joka mahdollistaa ajan varaamisen toisen puolesta. Huoltaja voi varata aikoja alle 12-vuotiaan lapsen puolesta ja Suomi.fi valtuutuksen saanut täysi-ikäisen puolesta.
Ajanvarausten lisäksi, palvelussa voi
- tarkastella kaikkia terveyspalveluihin varattuja aikoja
- Siirtää tai peruuttaa niitä aikoja, mihin palvelu on antanut siirto/peruutus mahdollisuuden.
- valita kuinka monta päivää ennen haluaa ajanvarausmuistutuksen saada, mihin numeroon tai sähköpostiin.
Hyvinvointia edistävä keskustelu
Yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa tarjoaa hyvinvointia edistävä keskustelu sinulle 65 vuotta täyttänyt, joka et ole säännöllisen sosiaalipalvelun piirissä. Saat tukea oman hyvinvointisi edistämiseen, tulevaisuutesi suunnitteluun ja tietoa palveluista ennakolta. Keskustelun sisältö käsittelee esimerkiksi asumista, hyvinvointia, toimintakykyä ja arjen sujuvuutta. Keskustelu sopii myös silloin, jos sinulla on huoli omasta pärjäämisestäsi, mutta ei vielä selkeää palvelun tarvetta.
Keskustelu käydään luottamuksellisesti puhelimitse ja tarvittaessa kotikäynnillä. Palvelu on maksuton.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta neuvoo ja ohjaa työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä sekä Kymenlaakson asukkaita että eri viranomaistahoja.
Voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan matalalla kynnyksellä. Apua ja neuvoa voi kysyä esimerkiksi omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme sinut tarvittaessa parhaiten sopivien palvelujen piiriin.
Tavoitat laajat sosiaalipalvelumme yhdestä numerosta. Soittaessasi sosiaalihuollon asiakasneuvontaan, sinua pyydetään valitsemaan mitä asiasi koskee. Valitse yhteydenottoosi parhaiten koskeva vaihtoehto.
- Työikäisten palvelut ja toimeentulotukiasiat
- Ikäihmisten palvelut
- Vammaispalvelut
- Lasten ja perheiden palvelut